fbpx
29 Jul, 2021
Text Size

Indtryk fra korlederkonvent i Kansas, USA

 

Korlederstafet nr. 5

Jonas Rasmussen beretter fra sin tur til American Choral Director's Associations korlederkonvent i Kansas, USA:
 

Jeg sidder i flyet over det kulsorte Atlanterhav og prøver at opsummere ugens begivenheder. Har deltaget i American Choral Director’s Associations (ACDA) 60 års jubilæumskonvent fra 28.2.-3.3. Lige i hjertet af USA, i Kansas (Missouri) med henved 5000 deltagere fra hele verden. Jeg vil prøve at fastholde nogle indtryk fra ugen.

I USA er alting stort. Kansas City (2 mill. indb.) var perfekt til en så stor begivenhed. Her findes et kæmpestort kongrescenter lige overfor store hoteller, store koncertsale, store kirker og et stort teater. Store biler med brede dæk kører på et kæmpe vejnet og holder allevegne - på store parkeringsarealer. Amerikanere kører til alting – og naturligvis var der busser i fast rutefart mellem hotel og center (100 m) og center og koncertsale (300 m).

 
 

Arrangørerne havde lavet et storslået konvent. Der var et trykt program på over 200 sider med komplet information om alle detaljer. Desuden var der udviklet en app med al info + fx kontaktinfo på deltagerne, så alle kunne komme i kontakt med hinanden.

Man kunne i ro og mag tilrettelægge sit dagsprogram og vælge mellem fx Sing along sessioner med præsentation af nykomponeret musik, foredrag, koncerter, dirigentkonkurrence og den enorme udstilling med omkring 300 udstillere. Desuden var der 5-10 kilo nodehæfter til alle – afhængigt af, hvad man på forhånd havde tilmeldt sig.

Rigtig mange indtryk skulle fordøjes på kort tid – ikke just heldigt at jeg fangede en slem forkølelse på ankomstdagen. Men der var masser af spændende sessions. En perle var fx “The Engaged Singer: Ways to Create Expressive Performances”. Det handlede om, hvordan vi som korledere inspirerer vores sangere til at være udtryksfulde. Ikke bare i lyd, men også i mimik, kropssprog og tilstedeværelse. Der blev givet gode eksempler og brugbare værktøjer af Daniel Gutierrez, som stod for seminaret.

Et andet højdepunkt var seminaret “The Brain that Came to Rehearsal”, ledet af en kordirigent og en psykolog. Sammen gennemgik de den nyeste hjerneforskning om ”optimal indlæring”. Det blev 60 minutter, der for altid kommer til at påvirke, hvordan jeg leder og strukturer mine korprøver. Et skønt eksempel var, da vi blev bedt om at synge en sang fra bladet. Det lød fint. Dernæst blev vi bedt om at synge samme sang igen, men nu med hænderne vise alle musikalske detaljer i partituret (artikulation, dynamik etc). Det blev næsten en lille koreograferet ”dans”, hvor hvert element på nodesiden havde sin egen bevægelse. Forskellen var meget hørbar. Jeg har siden prøvet det samme på egne kor, og det giver en helt anden bevidsthed om alt det på nodearket, der ikke er noder.

Koncerter var der heller ikke for få af. Hver dag fra 14 - 22 kunne man konstant gå til koncerter i byens to smukke tvillinge-koncertsale fra 2011 med hhv. 1600 og 1800 pladser - en privat donation fra Kaufmann-familien. Her var kor for enhver smag. Vi hørte gospel, børnekor, oratorieuddrag og alt derimellem. På sidste dag skulle årets Honor Choirs optræde. Et koncept hvor man samler de bedst syngende børn og unge fra hele USA i tre forskellige kor: Børnekoret, pigekoret og mandskoret. 300-500 i hvert kor, og langt flere ansøgere end der er plads til. Det var en dybt bevægende oplevelse! Helt utroligt dedikerede unge mennesker - alt sunget udenad - flere  stykker uden dirigent – enestående og hæsblæsende kvalitetsdecibel, der hos os på 4. række skabte  direkte konneks til tårekanalerne J

Alt i alt en herlig uge med mulighed for at lade inspirationsbatterier op. Jeg håber meget at tage afsted igen, og næste gang forhåbentlig ikke som den eneste dansker :-) 

 

 


 

Jonas Rasmussen er uddannet kordirigent fra University of Cambridge i England og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter at være flyttet hjem til Danmark er Jonas nu Folkekirkens Ungdomskors korkonsulent i NORD og sangkonsulent hos Sangkraft Aarhus samt dirigent for Akademisk Kor Århus, Ungdomskoret Aarhus U og Barbershopkoret BarbAros. Han har tidligere været dirigent ved Stockholms Drengekor og Värmlands Nations Kor i Uppsala. I 2014 vandt han Syng Sydfyns konkurrence for unge kordirigenter. Desuden er Jonas ofte engageret som instruktør på kurser rundt om i landet og har en stærk passion for at dirigere både amatører og professionelle.

 
 
Kategori: Korlederstafet