Korlederseminar 2023
29. sep.- 1. okt. Silkeborg
Den Kreative Skole
Bindslevs Plads 7
8600 Silkeborg
Bindslevs Plads 7
8600 Silkeborg
Fredag d. 29. sep. kl. 15.30 (indtjek fra kl.14.30) - søndag d. 31. okt. kl. 14.30.
Velkommen til Korlederseminar 2023.
Danske Korledere (DKL) inviterer foreningens medlemmer og andre interesserede til nogle spændende dage.
-----
Rabatter
Hvis du er medlem af Danske Korledere eller en af de andre nordiske korlederforeninger opnår du rabat, hvis du tilmelder dig tidligt.
Ved tilmelding senest den 1. sep. får du 850 DKK i rabat og betaler blot 850 DKK.
Studerende
Er du studerende og medlem af Danske Korledere kan du få en klækkelig rabat, hvis du tilmelder dig senest den 1. sep. Sæt kryds ved studerende på tilmeldingsblanketten, og deltagergebyret er på 425 DKK. (Efter den. 1. sep. er prisen 850 DKK)
Er du studerende og medlem af Danske Korledere kan du få en klækkelig rabat, hvis du tilmelder dig senest den 1. sep. Sæt kryds ved studerende på tilmeldingsblanketten, og deltagergebyret er på 425 DKK. (Efter den. 1. sep. er prisen 850 DKK)
I deltagergebyret indgår alle koncerter, seminarier, workshops, samt følgende måltider:
Fredag: Aftensmad
Lørdag: Frokost og Aftensmad
Søndag: Frokost
samt kaffe/te, frugt og kage, for- og eftermiddage.
OBS: Logi, morgenmad, samt drikkelse er ikke indbefattet af deltagergebyret.
Logi
Du skal selv sørge for logi. Herunder ser du en række mulige steder i Silkeborg:
- Danhostel Silkeborg: www.8682.dk
- Radisson: www.radissonhotels.com/da-dk/hoteller/radisson-blu-silkeborg-papirfabrikken
- Hotel Dania: hoteldania.dk/
- Gl. Skovriddergaard: https://glskov.dk/
- Scandic Silkeborg: www.scandichotels.dk/hoteller/danmark/silkeborg/scandic-silkeborg
- Radisson: www.radissonhotels.com/da-dk/hoteller/radisson-blu-silkeborg-papirfabrikken
- Hotel Dania: hoteldania.dk/
- Gl. Skovriddergaard: https://glskov.dk/
- Scandic Silkeborg: www.scandichotels.dk/hoteller/danmark/silkeborg/scandic-silkeborg
Tilmelding sker via denne ----> onlineblanket - tilmeldingen er lukket.
Tilmeldingen er bindende.
Ved afmelding senest 8 dage før seminaret, opkræves et gebyr på 400 DKK
Sker afmelding mindre end 8 dage før seminaret, opkræves 75 % af af den samlede pris, dog således at sker afmelding senere end 3 dage før seminaret, betales der fuld pris.
Afmelding ved sygdom mindre end 8 dage før seminaret skal følges af lægeerklæring, hvorefter der kan refunderes 75% af den samlede pris.
Ved afmelding senest 8 dage før seminaret, opkræves et gebyr på 400 DKK
Sker afmelding mindre end 8 dage før seminaret, opkræves 75 % af af den samlede pris, dog således at sker afmelding senere end 3 dage før seminaret, betales der fuld pris.
Afmelding ved sygdom mindre end 8 dage før seminaret skal følges af lægeerklæring, hvorefter der kan refunderes 75% af den samlede pris.
Kulturelle Klange - Indhold
Klang - hvad er det? Den særlige lyd, vores stemme har, og som i kor smelter sammen til korets klang og identitet. Vores skelnen mellem klassiske og rytmiske kor drejer sig i høj grad om klang.
Men der er så mange andre former for korklang, hvis vi rækker ud i verden og tilbage i historien. Så glæd jer til at få skyllet ørerne igennem med anderledes og inspirerende klange:
Tidlig musik og nordisk folketone, bulgarsk kvindekor, grønlandsk sang og trommedans, nordisk joik, kulning og strubesang, latinamerikansk kor…
Tidlig musik og nordisk folketone, bulgarsk kvindekor, grønlandsk sang og trommedans, nordisk joik, kulning og strubesang, latinamerikansk kor…
Der vil også være faglige snakke, egne arrangementer, og al den inspiration og glæde der opstår, når vi mødes med alle de fagfæller, vi mangler til hverdag.
Læs videre her - håber vi ses!
Læs videre her - håber vi ses!
TRIO MEDIÆVAL - LUMEN DE LUMINE
Ensemblesang med fokus på middelalder-, ny musik og folkemusik
Koncert og foredrag
Vi indleder seminaret i tidernes begyndelse, og vores guider er Trio Mediæval, et af verdens absolut førende vokalensembler inden for tidlig musik/folketone. Deres kendetegn er en fuldstændig glasklar renhed og sømløs fælles frasering - de klinger som ét væsen.
Trioen, der blev stiftet i 1997, består af Anna Maria Friman (Sverige), Linn Andrea Fuglseth og og Jorunn Lovise Husan (Norge). Udgangspunktet var den tidlige vokalpolyfoni, og deres første album Words of the Angel (2001) katapulterede dem ind i den tidlige musiks globale elite. Derfra har de udvidet deres repertoire til at rumme folkemusik, samarbejder med jazzmusikere og nye værker, ofte skrevet direkte til trioen.
De har indspillet ni album på det eksklusive pladeselskab ECM (i godt selskab med bl.a. Keith Jarrett, Jan Garbarek, The Hilliard Ensemble og Vox Clamantis). De har modtaget mange internationale priser, og turnerer jævnligt i Europa og USA.
https://www.triomediaeval.no/
https://www.triomediaeval.no/
Vi vil møde Trio Mediæval både til et foredrag/workshop fredag eftermiddag, og en koncert samme aften i Mariehøj kirke.
Koncerten “Lumen de lumine” (Lys af lys) er sammenvævet af tidlig polyfoni fra 1400-tallet, nyskreven musik som er inspireret af det, samt gruppens egne arrangementer af nordisk folketone.
Koncerten “Lumen de lumine” (Lys af lys) er sammenvævet af tidlig polyfoni fra 1400-tallet, nyskreven musik som er inspireret af det, samt gruppens egne arrangementer af nordisk folketone.
Om eftermiddagen vil trioen, med udgangspunkt i koncertprogrammet, fortælle om hvordan de arbejder med disse genrer, med fokus på bl.a. klang, frasering, renhed, improvisation, mødet mellem ny og gammel musik, samt et kig på arrangement af den nordiske folkemusik.
EN BAROK VINKEL PÅ KORSANG
Lars Colding Wolf
Foredrag/workshop
I barokkens verden forsøger instrumentalister at efterligne sang: artikulation, betoninger, vejrtrækninger og retoriske virkemidler. Hvad nu hvis man rent faktisk er sanger og synger kormusik? Kan man lære noget af instrumentalisterne? Lars Colding Wolf vil med udgangspunkt i egne erfaringer fra rollen som musikalsk leder vise, hvad der kan gøre forskellen på en moderne og på en barok fremførelse. Der bliver mulighed for at synge med på en række enklere satser, som et mindre kirke- eller kammerkor kan opføre.
Lars Colding Wolf er uddannet organist (1995) og efterfølgende cembalist med debut i 2002 efter studier hos Lars Ulrik Mortensen. Han er organist ved Sct. Catharinæ Kirke i Hjørring og underviser på konservatorierne i Aarhus og Esbjerg i cembalo, orgel og kammermusik.
LCW har som leder af Ensemble Zimmermann (etabl. i 2001) opført oratorier, passioner og utallige kantater og instrumentalkoncerter. Ensemble Zimmermann har udgivet en række barokværker fra Düben-samlingen under titlen “København tur/retur”. Han har indspillet Bachs sonater for violin og cembalo (Classico) med blokfløjtenisten Nikolaj Ronimus og sidste skud på stammen er en indspilning af Bachs Clavierübung 3. Teil på Marcussen-orglet i Musikkens Hus Aalborg (CDKlassisk).
Som cembalist og organist assisterer LCW regelmæssigt i Aalborg Symfoniorkester, og han spiller regelmæssigt på det store koncertsalsorgel i Musikkens Hus.
LCW har som leder af Ensemble Zimmermann (etabl. i 2001) opført oratorier, passioner og utallige kantater og instrumentalkoncerter. Ensemble Zimmermann har udgivet en række barokværker fra Düben-samlingen under titlen “København tur/retur”. Han har indspillet Bachs sonater for violin og cembalo (Classico) med blokfløjtenisten Nikolaj Ronimus og sidste skud på stammen er en indspilning af Bachs Clavierübung 3. Teil på Marcussen-orglet i Musikkens Hus Aalborg (CDKlassisk).
Som cembalist og organist assisterer LCW regelmæssigt i Aalborg Symfoniorkester, og han spiller regelmæssigt på det store koncertsalsorgel i Musikkens Hus.
BALLADESANG & KÆDEDANS
Mia Guldhammer
Danmark har en stor samling af gamle ballader. Engang vandrede de fra mund til mund og fra egn til egn. De er nedarvede og overleverede gennem mange hundrede år og generationer. Selvom historierne er gamle, kan de stadig, ved lidt fordybelse, underholde og berige os.
For en stund har du nu mulighed for at komme lidt tættere på en gammel, men fortsat spillevende sangskat. Og lytte, danse, digte, synge og lege dig gennem nogle af de smukke, sjove, skøre eller rørende sangfortællinger.
Jeg vil fortælle lidt om balladernes væsen, hvor de stammer fra og hvordan du selv kan finde frem til dem. Vi kommer også kort omkring rytmisk mundmusik, enkle øvelser på gulvet med henblik på at ramme det gode swing i kædedansen, sangen og omkvædssangen, samt de mangfoldige improvisatoriske muligheder i materialet.
For en stund har du nu mulighed for at komme lidt tættere på en gammel, men fortsat spillevende sangskat. Og lytte, danse, digte, synge og lege dig gennem nogle af de smukke, sjove, skøre eller rørende sangfortællinger.
Jeg vil fortælle lidt om balladernes væsen, hvor de stammer fra og hvordan du selv kan finde frem til dem. Vi kommer også kort omkring rytmisk mundmusik, enkle øvelser på gulvet med henblik på at ramme det gode swing i kædedansen, sangen og omkvædssangen, samt de mangfoldige improvisatoriske muligheder i materialet.
Mia Guldhammaer sang og spillede i sine forældres familieorkester fra hun var helt lille, og fortsatte på Folkemusikcentret Hogager og ungdomsstævnet ROD.
I dag er Mia Guldhammer kendt og respekteret som en af vore absolut mest markante folke/balladesangere og hun synger hvert år for tusinder af mennesker på vikinge- og middelaldermarkeder, spillesteder og festivaler i Danmark og internationalt.
Hun har kunnet høres med middelalderbandet “Virelai”, i duoen “Grabow & Guldhammer”, det bretonske band “Dour/Le Pottier Quartet”, og med guitarist Morten Alfred Høirup i projektet: “Tral, Tråd & Traditioner”. Senest har hun stået på scenen i DR’s koncerthus som syngende vølve i “RAGNAROK”; en familiekoncert skabt af komponist Mathias Madsen-Munch.
I dag er Mia Guldhammer kendt og respekteret som en af vore absolut mest markante folke/balladesangere og hun synger hvert år for tusinder af mennesker på vikinge- og middelaldermarkeder, spillesteder og festivaler i Danmark og internationalt.
Hun har kunnet høres med middelalderbandet “Virelai”, i duoen “Grabow & Guldhammer”, det bretonske band “Dour/Le Pottier Quartet”, og med guitarist Morten Alfred Høirup i projektet: “Tral, Tråd & Traditioner”. Senest har hun stået på scenen i DR’s koncerthus som syngende vølve i “RAGNAROK”; en familiekoncert skabt af komponist Mathias Madsen-Munch.
BULGARSKE TURBOVOKALER
Workshop
På denne workshop skal vi synge folkesange fra Bulgarien og prøve kræfter med / stifte bekendtskab med den særlige bulgarske stemmeklang/sangteknik.
De to instruktører fra Vokalselskabet GLAS har et indgående kendskab til den bulgarske sangtradition som bla. indeholder “metal” i stemmen, knæk på stemmen, forførende ornamentik og hvin og hyl. Stemmeføringen i arrangementerne er tæt og gerne med droner og ofte i skræve taktarter. Alt dette vil du prøve kræfter med. Vi synger både med og uden noder, og det er for mande- og kvindestemmer.
De to instruktører fra Vokalselskabet GLAS har et indgående kendskab til den bulgarske sangtradition som bla. indeholder “metal” i stemmen, knæk på stemmen, forførende ornamentik og hvin og hyl. Stemmeføringen i arrangementerne er tæt og gerne med droner og ofte i skræve taktarter. Alt dette vil du prøve kræfter med. Vi synger både med og uden noder, og det er for mande- og kvindestemmer.
VOKALSELSKABET GLAS
Koncert
Vokalselskabet GLAS er et prisnomineret vokalensemble, som består af seks markante kvindestemmer med rødder i Danmark, Finland, Færøerne, Ungarn og Polen.
Ensemblet blev grundlagt i 2001, og sangerne i Vokalselskabet GLAS fandt oprindeligt sammen omkring en fælles passion for bulgarsk folkesang med dansende ornamentik, tæt stemmeføring, skæve taktarter og et metallisk klangideal. Siden er ensemblets vokale kendetegn blevet brugt i så forskellige sammenhænge som moderne opera, verdensmusik, eksperimenterende rock og pop og ikke mindst i ny nordisk folkemusik.
Ensemblet klinger som ét instrument, og med dets kaskader af klangfarver er GLAS et særligt vokalensemble, som især udvider rammen for, hvad a cappella-folkesang er.
Vokalselskabet GLAS har fire CD-udgivelser bag sig, hvoraf de to første indeholder sange fra den bulgarske folkesangstradition.
På den tredje udgivelse, MOLD (2015), samarbejder vokalensemblet med fem Nordiske komponister, som skrevet har nye arrangementer af nordiske folkesange til Vokalselskabet GLAS, og i 2021 udgav GLAS værket ”Landene der forsvandt”, komponeret af den danske jazzmusiker og komponist Peter Danstrup, ud fra bogen af samme navn, skrevet af den norske forfatter Bjørn Berge.
På den tredje udgivelse, MOLD (2015), samarbejder vokalensemblet med fem Nordiske komponister, som skrevet har nye arrangementer af nordiske folkesange til Vokalselskabet GLAS, og i 2021 udgav GLAS værket ”Landene der forsvandt”, komponeret af den danske jazzmusiker og komponist Peter Danstrup, ud fra bogen af samme navn, skrevet af den norske forfatter Bjørn Berge.
I DET FRI
Erling Kullberg
Workshop
På denne workshop dykker vi ned i udgivelsen 12 sange om Danmark 1940 til tekster af Kaj Munk for blandet kor SATB og klaver.
"Det er nødvendigt at sejle, ikke at leve".
Sådan oversættes det latinske citat, Kaj Munk bruger som titel på sin digtsamling fra nytår 1941: Navigare necesse (est, vivere non est necesse). Hvert digt har navn efter en af årets måneder, og de skildrer på ét plan årstidernes skiften. Men de er skrevet i 1940, og besættelsen og modstandsviljen tegner et parallelspor i forløbet. Det er denne fascinerende flertydighed, som afspejles i titlen på nærværende korcyklus: I det fri.
Sådan oversættes det latinske citat, Kaj Munk bruger som titel på sin digtsamling fra nytår 1941: Navigare necesse (est, vivere non est necesse). Hvert digt har navn efter en af årets måneder, og de skildrer på ét plan årstidernes skiften. Men de er skrevet i 1940, og besættelsen og modstandsviljen tegner et parallelspor i forløbet. Det er denne fascinerende flertydighed, som afspejles i titlen på nærværende korcyklus: I det fri.
Vi er så heldige, at komponisten selv, Erling Kullberg, har takket ja til at komme og lege med os og guide os ind i sin musik til Kaj Munks digte.
Erling Kullberg er musikforsker, komponist og korleder og var i mange år en engageret underviser og forsker på Musikvidenskab ved Aarhus Universitet.
SUINISSAMUT
Koncert
Et festligt og udadvendt show udført af duoen INUANIMA med elementer fra både trommedans og maskedans og med interaktiv sangimprovisation med publikum.
Showet er en musikalsk tidsrejse - En fejring af en imaginær fremtid, hvor jordboerne har samlet erfaring fra den fælles lange fortid og hædrer naturen og lever med teknologi og økologi for at bevare en sund klode.
Showet er en musikalsk tidsrejse - En fejring af en imaginær fremtid, hvor jordboerne har samlet erfaring fra den fælles lange fortid og hædrer naturen og lever med teknologi og økologi for at bevare en sund klode.
INUANIMA er en duo, der performer forskellige shows.
Udtrykket skifter mellem nutidig popkultur og INUITmusik, teater og mytologi.
De mixer lyden af trommedans og strubesang med en elektronisk pop/rock/avantgarde/filmisk lyd.
Duoen består af Aviaja Lomholt, der er halvt grønlandsk og halvt dansk og Igor Rado, der er dansk med rødder i Eks Jugoslavien.
Aviaja er uddannet sanger/ musiker fra RMK i København og udlært maskedanser fra det grønlandske kropsteater Tukak. Hun har trommedansen med fra sin barndom i Nordgrønland og har studeret oprindelig inuitkultur og -mytologi. Herudover har Aviaja også lavet kompositioner, hvor hun indarbejder inuittraditioner med rytmisk musik, ligesom hun har været korleder.
Igor er uddannet fra Syddansk MK som filmkomponist og er herudover sanger, komponist, producer og multiinstrumentalist, ligesom han har skabt kortfilm og medvirket som skuespiller i flere TVserier.
Udtrykket skifter mellem nutidig popkultur og INUITmusik, teater og mytologi.
De mixer lyden af trommedans og strubesang med en elektronisk pop/rock/avantgarde/filmisk lyd.
Duoen består af Aviaja Lomholt, der er halvt grønlandsk og halvt dansk og Igor Rado, der er dansk med rødder i Eks Jugoslavien.
Aviaja er uddannet sanger/ musiker fra RMK i København og udlært maskedanser fra det grønlandske kropsteater Tukak. Hun har trommedansen med fra sin barndom i Nordgrønland og har studeret oprindelig inuitkultur og -mytologi. Herudover har Aviaja også lavet kompositioner, hvor hun indarbejder inuittraditioner med rytmisk musik, ligesom hun har været korleder.
Igor er uddannet fra Syddansk MK som filmkomponist og er herudover sanger, komponist, producer og multiinstrumentalist, ligesom han har skabt kortfilm og medvirket som skuespiller i flere TVserier.
STEMMENS URKRAFT
Nadja Schmedes Enevoldsen
Workshop
Sangstemmen det umiddelbart naturlige instrument. Vi bærer alle rundt på instrumentet uanset om det er trænet eller ej. Vi bruger det hver eneste dag, til alt fra at snakke, sukke og råbe, til at nynne, synge og skråle.
Nadja Schmedes Enevoldsen er en dansk komponist og performer, hvis værker trækker sin inspiration fra den nordiske folkemusik-tradition og fra en legende tilgang til sangteknikker, improvisation samt performative udtryk. Hun er særligt optaget af den rå menneskestemme, og det kommer til udtryk i både hendes performances og kompositioner. Gennem studierejser i de nordiske lande, har hun tilegnet sig en række sangteknikker, heriblandt karelisk joik, kulning og inuitisk strubesang. Derudover har hun specialiseret sig i effekter såsom knæk, vibrato, støj og luft - der sammen med den mere kultiverede klassiske klang skaber et unikt og kraftfuldt lydunivers.
Ved denne workshop inviterer Nadja deltagerne til at udforske stemmen på ny, hvad sker der når vi går ind i de lyde, som vi normalt søger at undgå når vi synger? Hun vil præsentere en række udvidede vokalteknikker på en sund måde og demonstrere hvordan de kan blive en naturlig og kraftfuld tilføjelse til musikken.
Det bliver en sjov, udfordrende og anderledes tilgang til sangen som instrument, og deltagerne vil forlade værkstedet med nyt materiale og inspiration til koret eller vokalgruppen.
VOKALGRUPPEN KOLORIT
Tonadas de Otoño - Efterårssange
Koncert
Vokalgruppen Kolorit blev dannet i 1989 af dirigenten Niels Græsholm, og fra starten har gruppen fokuseret på Sydamerikansk kormusik i alle afskygninger og fra hele kontinentet. Det er et farverigt, krævende og mangfoldigt repertoire med tekster fra det politiske felt i efterdønningerne fra slaveriet og grusomme diktaturer over folkelighed og til varmblodig og glødende poesi fra nogle af verdens mest anerkendte poeter.
Det er salsa fra Cuba, samba fra Brasilien, tango fra Argentina, cueca fra Chile og meget meget mere.
Det er salsa fra Cuba, samba fra Brasilien, tango fra Argentina, cueca fra Chile og meget meget mere.
Niels Græsholm er en aktiv dirigent, arrangør og komponist, underviser i korledelse som studielektor på Københavns Universitet og arbejder som statens musikskolekonsulent under Kulturministeriet. Han er formand for Foreningen Danske Korledere (DKL) og Nordisk Korforum (NKF) og bestyrelsesmedlem i International Federation for Choral Music (IFCM) og European Music Council (EMC).
Korlederseminar 2023 er støttet af: