Korlederseminar 2017
NordLyd
Folkemusik og kor
Tid: 29. sept. - 1. okt. 2017
Sted: ODEON, Syddansk Musikkonservatorium, Odense
Tilmelding åben - find den her
NordLyd, årets korlederseminar, er ved at tage form.
Det danske folkemusikmiljø har forlængst stillet træskoene (altså dem med halm i), og tordner derudaf med en vital, ofte nyskrevet og meget nutidig folkemusik. Det er en udvikling, vi i kormiljøet kunne have både gavn og glæde af. I både Sverige og Norge er der stærke samarbejder mellem folkemusik og kor. Den udvikling vil vi prøve at kickstarte med dette seminar.
Vi er ude efter folkemusikkens “hvordan” og “hvorfor”. Dens frasering, harmonisering og særlige sangteknikker. Dens indre drivkraft. Til inspiration, og et nyt syn på musikken.
Her er hvad vi lige nu har på programmet (med forbehold for ændringer).
Workshop/ Foredrag
Kulning, ved Helle Thun
En form for hyrdekald, som stammer fra Sverige og Norge. Det er igen kommet i brug i folkemusikkredse, og indgår også i flere korværker. Her kan du lære det!
Helle Thun er sopran, freelancesolist og stemmepædagog med speciale i tidlig vestlig klassisk musik, improvisation og historisk sang med baggrund i den traditionelle svenske folkemusik og nordisk etnisk sang. http://hellethun.wixsite.com/gjalderkoret/korleder
Klang og frasering, ved Helene Blum
Folkemusikken har sin egen frasering, med forsiringer, og sin egen klangbehandling. Helene Blum er en af de første konservatorieuddannede folkesangere i DK, og hun har siden fået en solid professionel karriere som sanger, i nordiske og internationale sammenhænge. http://www.heleneblum.dk
Folkemusik i kor, ved Håkon Daniel Nystedt
Oslo Kammerkor er nok et af de kor, der har arbejdet længst med folkemusik. Det begyndte under Grete Pedersen, nu dirigent for Det Norske Solistkor. Håkon Daniel Nystedt tog over i 2005, og har ført arbejdet videre til et stade, der er sjældent højt og nyskabende. De har bl.a. lige optrådt i Carnegie Hall med det.
Håkon vil fortælle om dette arbejde, om arrangement af folkemusik, og vi kommer nok til at synge et nyt arrangement særlig til seminaret. http://www.oslokammerkor.net/om-oslo-kammerkor/hakon-daniel-nystedt/
Slå ørerne ud! ved Niels Græsholm
Gunnar Eriksson var hos os i januar, og præsenterede os for de forskellige greb og metoder, han har opdyrket gennem årene: Korisk improvisation, quodlibet, kanon osv.. som egner sig fortrinligt til folkemusik. Sammen med Svend Rastrup Andersen har Niels Græsholm har lavet en dansk indføring i dette: “Slå ørerne ud!”. Det er konkrete øvelser over dansk materiale, som kan inspirere til en friere omgang med korformen.
Udover at være formand for foreningen, har Niels været med til at bygge folkemusikuddannelsen på Syddansk Musikkonservatorium op, og har selv arbejdet med folkemusik i kor i sit ensemble Kolorit.
Folkemusikkens rødder ved Agnethe Christensen
Agnethe Christensen er et meget kendt navn indenfor den tidlige musik (renæssance og middelalder). Hun indgår i flere internationale ensembler, bl.a. Sequentia, og har også forsket i den nordiske folkemusiks rødder, som omkranser Østersøen og strækker sig langt ned i Europa. http://agnethechristensen.org/
Folkemusik for kvindestemmer ved Kongero
Den flerstemmighed, man oftest møder i nordisk folkemusik, er kvindelig. Kongero, en vokalkvartet fra Sverige, er en af tidens smukkeste bud på dette. De vil her indvie os i deres måde at arrangere på, hvordan de arbejder med klang osv. De har også udgivet et par hæfter af deres arrangementer, som vi vil afprøve. Tjek dem ud på www.kongero.se
Koncerter
Kongero
Kongero betyder edderkop og de fortæller: "Kongero är jamska (jämtländska, från Jämtland, där Emma Björling i Kongero kommer från) Jämtland har tillhört Sverige och Norge i omgångar och jamska är tekniskt sett en norsk dialekt. De flesta svenskar känner inte till att kongero betyder spindel, men när vi var i Nordnorge för ett par veckor sedan förstod alla vad det betydde betyder edderkop, på jämtlandsk dialekt."
Det er en god beskrivelse af hvordan de fire kvindestemmer i Kongero snor og fletter sig omkring hinanden. Kvartetten blev samlet omkring folkemusikken i 2005, og de synger deres originale arrangementer med en sjælden finesse og intensitet, med “nordisk lyd i koncentreret form”. “Folkemusikkens Real Group”, er de blevet kaldt. Glæd jer. www.kongero.se
Musik af mulden med Vokalensemblet Dekorum og Clara Tesch
Vokalensemblet Dekorum har søsat et projekt, hvor de har bedt en bred vifte af unge, danske komponister om at lave nye arrangementer af danske folkeviser for blandet kor, så de fantastiske og fortællende melodier og historier får nyt liv.
De bidragende komponister er de unge folkemusikere Mads Kjøller-Henningsen, Clara Tesch og Nicolaj Wamberg, komponist og dirigent Phillip Faber, sanger og komponist Nadja Marie Schmedes samt Vokalensemblet Dekorums musikalske leder Bo Asger Kristensen.
www.facebook.com/VokalensembletDekorum
ULV
ULV består af Agnethe Christensen, Lena Susanne Norin og Elizabeth Gaver. De laver nutidige og originale fortolkninger af ældgamle sange, udsat for tre mesterlige kvindestemmer og instrumenter som kantele, gusli, fiddel og klokker. Det er en oplevelse af næsten hypnotiserende skønhed at overvære. http://agnethechristensen.org/
BRAGR
Resonansen af et fælles ophav
BRAGR er lyden af Skandinavien. En samklang af fortid og nutid. Her er både plads til det livsbekræftende dansable, det forførende og det tungsindige...
BRAGR giver den skandinaviske folkemusiktradition et nutidigt udtryk. Det sker ikke ved hjælp af trommemaskiner, drømmende keyboards eller nationalromantiske ordlege; faktisk går både instrumentering og arrangement fint i spænd med kompositionernes oprindelige udtryk. Tidsrejsen består f.eks i at sætte mere fokus på rytmikken og give de enkelte instrumenter en selvstændig klang og et spillerum i musikken.
Det er musik, der minder os om, hvor vi kommer fra. En grundtone fra agrene, før industrialiseringen indførte stempelmaskiner og natarbejde, dengang tidsfornemmelsen og hjertets rytmik udelukkende var styret af årstidernes evige skiften.
BRAGR er både de gamle, genkendelige kompositioner, og det er nye musikstykker fra hele Skandinavien. Musikken fremstår brusende frisk, arrangementerne er spændende og overraskende. Perry Stenbäck fortæller indlevende om musikken, og anekdoter giver tonerne endnu mere liv. Der er en punkvals fra 1700 tallet og en medrivende stepdanstrommesolo. Man ser nåletræerne og bakkerne ved Klarälven for sig, før guitar, bas og jødeharpe skaber det legende og virtuose tema. Ekstremt billedskabende.
Perry Stenbäcks nøgleharpe, skaber den følelsesmættede lyd, der er selve drivkraften i den musiktradition, BRAGR nyfortolker.Christine Dueholms lette og swingende trommespil, iblandet eksotiske percussionlyde, gir på en gang musikken struktur og farve. Jesper Byllings engleblide, båndløse bas leverer et samlende drive og melodiske pumpende baslinier. Kristian Enevoldsen supplerer lydbilledet med sit smagfulde, lyriske klaverspil.
BRAGR minder os om hvem vi var og på mange måder stadig er. Det er lyden af Skandinavien – vores tone i livet. Den kan både give os et opløftende smil på læben og lidt fugt i øjenkrogen.
BRAGR er: Perry Stenbäck: Nyckelharpa, guitar, og vokal.Christine Dueholm: Trommer, percussion og vokal.Jesper Frost Bylling: Båndløs, akustisk bas og vokal.Kristian Enevoldsen: Piano og vokal. Kontaktinfo: www.BRAGR.dk
Paneldebat
Folkemusikkens indre drivkræfter
Hvad forener - eller skiller folkemusik- og kormiljøet? Det kan være hvorvidt man først og fremmest stiler efter et godt resultat, en god koncert, eller om fællesskabet kommer i første række (som ofte i folkemusikken). At spille med andre, i stedet for for andre. Hvordan matcher det vore egne idealer?
I panelet sidder Helle Thun, Helene Blum, Agnethe Christensen og Håkon Daniel Nystedt
Bestillingsværk
Nye arrangementer af folkemusik, af bl.a. Nikolaj Busk (Dreamers’ Circus) og Mats Hallberg (Utlottningen).
Lørdag aften: Fest og Sang
Kom og bliv inspireret!
Ret til ændringer forbeholdes
Korlederseminar 2017 støttes af: |
![]() |
![]() |