Dage spækket med korinspiration
- om Korlederseminar 2013
Af Kasper Beck Hemmingsen, bestyrelsesmedlem i Foreningen Danske Korledere
Når jeg taler med korledere rundt omkring i Danmark og nævner Foreningen Danske Korledere er reaktionen for mig meget overraskende. Nogen tror at det kun er en forening for eliten af danske korledere, og andre tror at det er en fagforening. Begge opfattelser er meget langt fra sandheden.
Foreningen Danske Korledere er en frivillig forening for alle med interesse for kor og korledelse.
Blandt foreningens mange formål er blandt andet at arrangere et årligt korlederseminar, hvor man kan møde kolleger, overvære workshops og høre foredrag og koncerter.
13. – 14. september i år foregik Korlederseminar 2013 i København på Studiescenen i Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Sidste gang korlederseminaret afholdtes i København var i 2009. I 2010 blev det afholdt Aarhus i form af et samarbejde med korlederforeningerne i Norge og Sverige og blev lanceret som Nordisk Korlederkonference. Året efter foregik seminaret på kulturbygningen Nordkraft i Aalborg og sidste år lagde Odense Musikskole bygninger til seminaret. Hvert år giver således mulighed for at møde regionale kræfter både i form af kulturpersoner, dirigenter og kor.
I det følgende kan I læse nogle betragtninger fra deltagere ved dette års korlederseminar.
Catarina Bosæus, bosat i Odder og er korleder for Boreas Korteater og Odder Voices:
Septembers himmel gjorde det, den skulle, og hvælvede sig blå over DKDM, da vi lagde ud med nævnte sang på Studiescenen, et flot træforet og højloftet lokale med Nanna Ditzelstole. Der var storbyelegance over foretagendet, sådan helt generelt. Det var 13. september, vi var ca. fyrre dirigenter fra hele det brogede danske korliv, og vi havde to spækkede dage med korinspiration i vente. Vi nåede at komme hele spektret rundt; både den rytmiske og den klassiske korsang blev fornemt repræsenteret, der var både børnekors- og folkekorsmetodik, fokus på opvarmning, debat om organisationsformer, arbejdsforhold og nye initiativer, og ikke mindst hele to koncerter på et højt plan.
Nogle nedslag: Morten Kjær, er rytmisk sanger, tidl. Vocal Line og Basix, og som korleder og korarrangør rundet af Jens Johansen-skolen. Han er pt. bosiddende i Los Angeles (se, der gik der et kontinentalt sus gennem lokalet). Mortens workshop tog os igennem Circle songs og et par korsatser, med en afslappet autoritet og et enormt sangligt overskud. Tænk at kunne synge med i alle stemmer i klingende oktav! I rytmisk kor må man ofte, med blødende hjerte, skære en hæl og klippe en tå af originalens frie fraseringer, for at opnå en homogen frasering i koret. Morten gav her gode bud på hvordan man kan arbejde med en fælles frasering, som inkluderer, snarere end fjerner ’knæk’, klangskift og kontrolleret vibrato. Det var meget inspirerende.
Signe Sørensen er elev af Jim Daus, og således blev begge rytmiske ’skoler’ repræsenteret på fin vis. Signe arbejder med rytmisk pigekor på eliteniveau i Mariager kommune, og arbejdede med DKDM:s pigekor, assisteret af deres faste dirigent Bente Colding-Jørgensen. Signe havde en fabelagtig udadgående og kontaktende energi, som virkelig fik fat i pigerne (og viste den for mig indtil da ukendte betydning af at have seje øjenbryn). Det, der fæstnede sig hos mig i Signes oplæg, var pointeringen af gensidighed: At vi bør forvente, at vi får det tilbage, som vi sender ud. At positiv energi mødes med positiv energi. Og at dette gælder såvel mellem kor og dirigent, som mellem korsangerne indbyrdes. At et gennemgående fingerknips kan holde både indstuderingen og pulsen i live, indtil den er inden i korsangerne selv. Der var gode tanker om at fjerne sig som dirigent, og slippe rollen som transformatorstation. Når man fjerner dirigenten, kan koret kommunikere direkte med publikum. Det er en gammel tanke og drøm, som jeg tidligere har mødt hos f.eks. Gunnar Eriksson og Niels Græsholm, og jeg tror at den kan realiseres på alle niveauer med det rette repertoire.
Vi er mange som har tilbragt mange år i folkekorenes tjeneste. Det er, på linje med børnekorene, et sindssygt vigtigt arbejde, fordi det er der, det begynder for mange, det er der, det ender, det er, kort sagt, der de allerfleste korsangere befinder sig. Og de har brug for en både dygtig og indfølende ledelse. Derfor var det meget fint at møde Kor Dialis, som havde stillet deres lørdag morgen til rådighed for os og sangpædagog/ korleder Niels Bo Emgren, som præsenterede sine og Alice Granums tanker om opvarmning og klangdannelse. Opvarmning er igen noget, vi alle gør, og måske hænger vi fast i et sæt gamle øvelser, vi er holdt op at spekulere på, hvorfor vi bruger. Det var virkelig fint, både at bekræftes og få nye ideer.
Noget af det bedste ved sådan et seminar, er jo at se, hvad de andre laver. Det gør vi jo aldrig ellers. Vi står og vifter med armene på hver vores kommuneskole, og håber at det går. I al denne kunne og viden, kunne man både lade sig bekræfte, at det man laver er godt nok, men også blive uenig. Jeg var f.eks. ikke enig i Niels Bo Emgrens syn på konsonanterne, at de nærmest var noget som skulle overstås så diskret som muligt, for at give plads for vokalfarverne. Konsonanter er enormt vigtige for klangdannelsen, tekstens tydelighed og den rytmiske prægnans. Særlig i den svenske kormusik, jeg arbejder meget med, men heller ikke i dansk skal man lade konsonanterne forlise i vokalernes hav.
Lørdagens koncert viste i hvert fald hvad et aktivt forhold til konsonanter kan give: Malmö Kammarkör, som sang et nærmest overtydeligt svensk, finsk og serbokroatisk, som dog ikke hæmmede en klangfylde og et dynamisk spænd og volumen både i top og bund, som man sjældent lægger øre til på disse breddegrader. Der var noget mellem/østeuropæisk vælde over klangen, som var meget lækkert og saftigt, nordisk korklang i al ære. Efter koncerten fik vi et engageret, ligefrem brændende foredrag af Dan-Olof Stenlund. Som Niels Græsholm formulerede det bagefter: Måske har vi alle sammen brug for en lille injektion Dan-Olof engang imellem, for at huske på hvad det egentlig handler om. Selvom vor praksis, vort musikalske stof og vor dirigentrolle er helt anderledes. Jeg var rørt over at høre om den uhyre grundighed i forberedelserne, vægten på tekst, både dens betydning og dens udtale, og den store respekt for værket og de intentioner, der lå begravet i det. Jeg arbejder selv anderledes på mange punkter, men kan godt genkende en mester på sit eget felt.
Under debatten om lørdagen fortalte Peter Hanke om sit Voces Academy, som er et flot eksempel på ildhu+ visioner+ praktisk tæft og udholdenhed = en fungerende korleder- og sangskole, udenfor de store institutioner. Og derfra gik snakken til hvad der ellers foregår i landet, i Herning, i Aarhus, indenfor DAM… der er både enkeltkurser og regulære uddannelsestilbud på bedding, som I må holde udkig efter.
Det er anden gang jeg er af sted, efter at have holdt en lang pause, og jeg kan ikke nok anbefale jer, der måske missede det i år, at holde udkig efter næste års seminar – eller andre muligheder for at mødes, blive berigede og glade. Stor tak for denne gang, til bestyrelsen, som fik det til at ske. Og på gensyn.
Vi har spurgt Susanne Wendt, dirigent for DR Spirekoret, Børnekoret og Juniorkoret, hvad hun fik mest ud af på seminaret og hvad hun savnede:
Det er jo altid inspirerende at se andre arbejde og være sammen med kolleger. Et privilegium som man bør drage nytte, inspiration og glæde af. Så stor tak fordi foreningen arrangerer disse seminarer. Ærgerligt, at ikke flere finder vej til det…
Jeg er personligt af den opfattelse, at hvis man er på kursus, seminar og lign., er det allermest nyttige for mig, hvis jeg kan gå hjem derfra, som jeg kan bruge i morgen… Forstået på den måde, at man skal have lært noget – altså ikke bare snuset til det. Så al introduktion med henblik på salg at lærebøger mv., er for mig overflødigt. Jeg får det simpelthen ikke brugt dem, de ryger lige hjem på hylden, men det er måske bare mig…. Så det, jeg fik mest ud af, var Morten Kjærs workshop - særligt circlesong-delen. Og det er så her, at jeg savner, at man går i dybden med det. Nu kendte jeg til det på forhånd, så det gjorde ikke så meget for mig, men havde jeg været ny i det, er det ikke sikkert, at jeg havde kunne bruge det med det samme med mit kor.
Jeg synes, at det var ærgerligt, at de to koncerter var så lig hinanden. Der kunne noget variation have været ønskeligt, men det gjorde jo, at man meget tydeligt kunne sammenligne, og drage erfaring og viden af det… Jeg synes, at foredraget v/ Dan Oluf Stenlund var ganske lærerigt og spændende.
Sjov idé, at sætte to børnekorsdirigenter inden for forskellige genrer til at arbejde sammen.
Organist og korkonsulent i korkonsulent i FUK, Doris Kjærgaard lister her sine oplevelser på korlederseminaret:
1. At komme HJEM på korlederseminar. Her møder man ligesindede nørder, som også brænder for korsangen i Danmark. Man behøver ikke at kende de andre på forhånd, for den fælles sag fører hurtigt til snak og udveksling af ideer og frustrationer. Og så bliver man overhældt med alskens dejlig sang. Det giver ideer og masse af energi at rejse hjem til korhverdagen med.
2. Workshop med konservatoriets børnekor og deres egen dirigent Bente Colding-Jørgensen og gæstedirigent Signe Sørensen. På forhånd tænkte jeg: Det var godt nok modigt af alle parter at stille rytmisk og klassisk overfor hinanden på den måde - og så med børn som øvekor. Men de/det stod side ved side og alle vandt! Den faste dirigent med meget sikre, pædagogiske virkemidler og kærlighed til børnene og musikken og gæstedirigenten med smittende glæde og rigtig meget krop. Lidt guldkorn her fra: A: Skab ro ved korprøven vha. tydelige rammer - her gælder disse regler. B: Vær i musikken. Det er den, det handler om - ikke så meget snak. C: Børnene skal også synge efter noder. Somme tider MÅ de ikke synge udenad. D: Begejstret fremførelse: Bed børnene kort snakke sammen to og to om det fedeste, sejeste ved kor. Så er der udstråling og "yesstemning", når sangen synges. E: Hvilken tone, synes du er sejest i det her stykke? Nyd den!
3.Niels Bo Emgren og Kor Dialis: Utroligt modigt af folkekoret at stille op til sådan en formiddag. Man kunne bare trygt læne sig tilbage og nyde den helt klassiske sangtekniks sikre forbedring af lyd og klang.
4. Debat: Informativt kig ind i korsangens vilkår lige nu i Danmark.
5. Dan-Olof Stenlund og Malmø Kammerkor. Jeg nød at lade mig suge ind i musikken og "The grand old man"s sikre musiceren og lækre slag. Dejligt efterfølgende foredrag om dirigentens rolle overfor komponist og musik.