26 Jun, 2017
Text Size

Indformation og indhold - Korlederseminar 2016

 

 

Korlederseminar 2016 - 20 årsjubilæum
Askov 30. sep. - 2. okt.
Korlederseminar 2016
 
 
Musisk Center Askov:
Askov Højskole
Maltvej 1, Askov
6600 Vejen
 
Fredag d. 30. sep. kl 15.00 (Indtjek fra kl.14.00) -
Søndag d. 2. okt. kl. 16.00
 

 

Årets tema: Teksten i musikken - musikken på scenen.

 

 

Velkommen til Korlederseminar 2016 og foreningens 20 års jubilæum.
Foreningen Danske Korledere (DKL) inviterer foreningens medlemmer og andre interesserede til nogle spændende dage på Musisk Center Askov.
 
Gå til:
English (very short version)
 
 

 

 

 

 
Deltagergebyr - ekskl. indkvartering.
Gebyret er 2.100 DKK.
Rabatter
Hvis du er medlem af Foreningen Danske Korledere eller en af de andre nordiske korlederforeninger opnår du rabat, hvis du tilmelder dig tidligt.
Ved tilmelding senest den 24. juni får du 1.400 DKK i rabat og betaler blot 700 DKK
Ved tilmelding senest den 31. august får du 700 DKK rabat og betaler blot 1.400 DKK.
 
 
Studerende 
Er du studerende og medlem af Foreningen Danske Korledere kan du få en klækkelig rabat. Sæt kryds ved studerende på tilmeldingsblanketten, og deltagergebyret er på 350 DKK.
 
I deltagergebyret indgår alle koncerter, seminarier, workshops, alle måltider samt kaffe for- og eftermiddage.
 
 
Indkvartering
Indkvartering foregår på tomandsværelser, med mulighed for at få enmandsværelse ved forhøjet pris. OBS der er ikke flere enkeltværelser ledige pr. 18. aug.
Indkvartering er ikke inkluderet i deltagergebyret.
Pga. antallet af værelser på Askov, anbefaler vi, at du finder en kollega at dele værelse med.
 
Priser i DKK:
2 nætter, dobbeltværelse: 385,-
2 nætter, enkeltværelse: 545,-
1 nat, dobbeltværelse: 223,-
1 nat, enkeltværelse: 303,-
 

Tilmelding - LUKKET 

Tilmeldingen er bindende.
Ved afmelding indtil 14 dage før seminaret, opkræves et gebyr på 500 DKK 
Sker afmelding mindre end 14 dage før seminaret, tilbageholdes 50 % af af den samlede pris (deltagergebyr+indkvartering).
Ved afmelding senere end 7 dage før seminaret, betales fuld pris.
Afmelding ved sygdom skal følges af lægeerklæring.
 
English
The Danish Choral Directors Association invite all Nordic choral directors to the Danish Choral Conductor Seminar in Askov. The main language will be Danish.
 
Please register via the above link.

Masterclass 2016

During the “Danish Choral Conductor Seminar 2016” in Askov, southern Denmark, the vocal group Concert Clemens and conductor Carsten Seyer-Hansen are hosting a masterclass for conductors. The ensemble has created a diverse programme representing demanding pieces from the last 400 years. The ensemble will have prepared the music in advance, hence the masterclass will have its focus on communication of musical intentions, shaping of the music etc. The six active participants will each conduct one of the pieces at the final concert. The concert and masterclass will be video recorded and made available for the participants afterwards.
Apply no later than 14th June 2016 - visit the link below.
 

Masterclass 2016


 

Indhold


Teksten i musikken - Digteren - Søren Ulrik Thomsen

Søren Ulrik Thomsen
En af Danmarks største nulevende digtere. Hans digte har haft et livslangt mellemværende med musikken: Lars H.U.G. satte firser-artpop-toner til digtsamlingen City Slang, og siden har musikere og komponister som Jørgen Ingmann, Finn Savery og Svend Nielsen brugt hans tekster. I øjeblikket har han et “spoken word” (også kendt som Jazz & Poetry) samarbejde med Det Glemte Kvarter.

Søren Ulrik Thomsen vil i sit foredrag sætte os på sporet af sprogets musik, digtet som musikalsk størrelse i sig selv, og læse op af egne digte. Han er en af landets mest efterspurgte foredragsholdere på sit felt, og det er ikke uden grund.
 
Søren Ulrik Thomsens forfatterskab bliver ofte betragtet som et af de vigtigste i nyere dansk litteratur, og han formår at favne både ældre kunstgreb og samtidens strømninger. Han debuterede i 1981 med sin første digtsamling “City Slang”. Denne blev næste år efterfulgt af “Ukendt under den samme måne” (1982) og siden af “Nye digte” (1987), “Hjemfalden” (1991) og “Det skabtes vaklen” (1996). I 2011 kom “Rystet Spejl”.
I årene 1985-1991 var han sammen med Erik Skyum-Nielsen redaktør for litteraturtidsskriftet “Den Blå Port”. Han har desuden siden 1995 været medlem af Det danske Akademi og har igennem sit forfatterskab modtaget en lang række priser og legater.
En lang række forfattere har behandlet Søren Ulrik Thomsens værker og liv, og i 1998 lavede Jørgen Leth portrætfilmen “Jeg er levende – Søren Ulrik Thomsen”.
 
 

Teksten i musikken - Fortolkeren - Jan Scheerer

Jan Scheerer informerer:Jan Scheerer
Mellem teksten (sproget) og sangen (musikken) samt mellem komponisten og digteren som skabere opstår der et mere eller mindre harmonisk spændingsfelt. Et spændingsfelt som vi kordirigenter skal bruge produktivt i vores virke. Hvor positionerer jeg mig som fortolker i denne dialog mellem sprog og musik, hvordan tilgodeser jeg behovene og betingelserne fra de forskellige sider og bruger både overensstemmelser og modsigelser produktivt i mit arbejde med koret – både under min egen forberedelse, korets forberedelse og i koncerten?
Ved eksemplarisk gennemgang (både teoretisk og praktisk) af forskellige værker prøver jeg at nærme mig disse spørgsmål og vise, hvordan jeg bruger teksten historie og komponistens intention til en levende, nærværende fortolkning af sangen.
 
Jan Scheerer er uddannet i Tyskland og på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København i kor- og orkesterdirektion. Til dagligt er han dirigent for Københavns Bachkor, Sjølund Kammerkor og det tyske semiprofessionelle projektkor ”con anima”. Han er blevet engageret på DR, hos Göteborgs Symfoniska Orkester og på Det Kongelige Teater. Han har et bredt undervisningsvirke i kor- og ensembledirektion: ved Musikhochschule i Hannover fra 2013-2015, på DKDM siden 2015, ved egne kurser samt kordirektionskurser af DAM. I 2015 overtog han den kunstneriske ledelse af det Sydtiroler Sommerseminarium i Kordirektion, hvor han tidligere har indgået i lærerteamet. 
 
 

Musikken på scenen - "Good Company" - Boreas Korteater

Good company
Et hus i morgengryet. I huset en flok mennesker med hver sin kuffert, fyldt af hemmeligheder. Scenen er sat til et spil om de livsafgørende bånd, vi mennesker formår eller ikke formår at knytte til hinanden. Med humor, fysisk og musikalsk overskud udspiller sig såvel den naive kærlighedslykke som den fordrukne desperation ved den elskedes grav. Der vil være nogle, som aldrig møder den rigtige, og andre, som er vrede over at han er skredet. Solen går ned over stor fest og dyb ensomhed. 
Koret synger  “We will walk in good company”. Nogle gange lykkes det. Nogle gange ikke. 
Teksterne er af den norske dramatiker Jon Fosse, hvis bedragerisk hverdagsenkle dialoger giver ekko af de store ting i tilværelsen, og af Inger Christensen, som sætter scenen og stemningen med uddrag af Brev i april.
Musikken er af Helle Hansen, Billie Holiday, Suzanne Vega, Jane Siberry, Benjamin Britten og Stevie Wonder (her på swahili med ukulele), alt tilberedt på en saftig bund af nordisk folkemusik og viser. 
 
 
Boreas Korteater
blev grundlagt i 2005 af Catarina Bosæus. Det består af tyve erfarne og alsidige sangere med lyst til at udvikle kormediet. Korteater er en nyskabelse, hvor korsang går i levende samspil med bevægelse, tekster, kostumer og scenografi i en større fortælling. Alle forestillinger bygges op fra bunden. Good Company er ensemblets sjette produktion, og samtidig dets 10-års jubilæumsforestilling.
 
 

Musikken på scenen - Tung av jord

Bo Gunge har komponeret et bestillingsværk til vort jubilæum, med venlig støtte fra Statens Kunstfond. Opgaven lød: At lade tekst og musik mødes på lige fod, og at skrive med henblik på scenisk gestaltning. Værket hedder “Tung av jord”, og er skrevet over et digt af den lidet kendte, men fine svenske digter Anna Rydstedt fra hendes digtsamling "Praesensbarn" (1964). Det er et meget fysisk digt, om længsel efter både jord og himmel. Bo har over dette skrevet et både melodisk og kraftfuldt stykke musik, som I kan glæde jer til at synge til seminaret.
 
Vi indleder lørdag med at lære værket musikalsk, og derefter holder vi en scenisk workshop med Line Ursula Wyller og Boreas Korteater, hvor vi viser og afprøver hvordan man kan arbejde scenisk med musikken.
 
Bo Gunge fortæller om "Tung av jord":
 
"Jeg faldt over digtet i en antologi over svenske digtere fra det 20. århundrede, og det tiltalte mig umiddelbart. Det er en slags bøn, starter og slutter konkret som en bøn, og er som sådan en lidt "indre" sag, selv om der også indgår konkrete handlinger og masser af krop. Man kan beskrive bønnen som en pause, som en afladning af bekymringer og som en opladning til fortsat liv. I dette tilfælde søger digterstemmen mod jorden for at få kraft til at rejse sig, og gå mod byen, vor by. Man kan måske argumentere for, at personen i stedet for at folde hænderne og kigge mod himlen i bøn, spreder hænderne ud i jord, og lader brystet ligeledes møde jorden. "Det guddommelige" er på den måde lige så meget selve jorden, som himmelen. Himmelen er dog også med, men det er som om, man først har kraft til at balancere imellem himmelen og jorden, når man har "jord på hænderne". Det er lidt sælsomt, lidt mørkt, men jeg kan også genkende det som en følelse. Ikke mindst hvis jeg synger, fordi min stemme altid vil være i fare for at blive brugt lidt forkert, hvis jeg ikke har min jordforbindelse og min støtte i orden.
 
Musikalsk ville jeg gerne komme omkring de stemninger jeg læste i teksten. Længslen efter at laste sine bekymringer af. Trøsten i kontakten med jorden, det organiske. Fortvivlelsen, vil jeg nogensinde blive mig selv igen, genfinde balance, genfinde kraft? Og det vandrende, det motoriske, balancen genfundet.
 
Jeg brugte tonemaleri en del steder. Melodilinierne i starten styrter sig op og ned. Man er ikke i ligevægt, men griber ud efter noget at holde i, falder. Trykket mod jorden møder man det organiske, det spirende. Ved "den 11. time på dagen" genkendes måske en klokkeringning i satsen, den sidste time er nær. Når opmærksomheden forskydes fra himmel til jord, vandrer harmonierne på tværs af kvintcirklen: "Välsignad" springer fra H-dur til Ebmol. Til slut genfindes balancen i en støt og rolig kadencerende slutningsopbygning.
 
Et af værkets afsæt har været at det skulle kunne bruges scenisk. Jeg har derfor forsøgt at forme de ideer jeg fik på en måde, så de ville passe ind i en fremførelse, hvor tingene skulle huskes udenad, og hvor man skulle kunne have overskud til at lave bevægelser samtidig med at man sang."
 
Bo Gunge
Er født i 1964. Cand. Mag. i musik og drama ved Aarhus Universitet 1991, diplomuddannelse i komposition fra Det Jyske Musikkonservatorium 1997. Arbejdede sideløbende med konservatorieårene som højskolelærer på Testrup Højskole. Siden '97 bosiddende i Ribe. Omfattende produktion af værker, hovedsageligt inden for de traditionelle genrer: Orkesterværker (to symfonier, symfoniske digte og instrumentalkoncerter), to kammeroperaer, korværker, herunder et requiem (2 soli, bl. kor og orgel) samt kammermusik.
Herudover musik til 2 planetarieforestillinger ved Stenomuseets "Fuldmånekoncerter", skuespil- og filmmusik. Bo var i 10 år en af hovedarrangørerne på Sigurd Barrets børnekoncerter med DR Symfoniorkesteret, og han har også skrevet en god del folkelige sange og salmer, optaget i højskolesangbogen og diverse nyere salmeudgivelser. Han lever som fuldtids-freelance komponist i en 100-år gammel villa på engene ved Ribe Å.
 
Catarina Bosæus
Født og opvokset i Uppsala, Sverige, hvis sjældent frodige korliv rummede dirigenter som Eric Ericson, Robert Sund og Stefan Parkman. Uddannet i Danmark som cand. mag. i musikvidenskab og kunsthistorie. Mangeårig musikunderviser, korleder og –arrangør.
Har gennem flere år arbejdet med kor, stemme og krop i forskellige sammenhænge. Dirigerer p. t. Boreas Korteater og Odder Voices. Kurser hos Gunnar Eriksson, Stefan Forssén og Amanda, samarbejder med den svenske jazzpianist Lars Jansson og Den Danske Salmeduo.
Grundlagde Boreas Korteater i 2005.
Catarina Bosæus udvikler forestillingerne i nært samarbejde med koreograf og dramaturg Line Ursula Wyller.
 
Line Ursula Wyller 
Kommer fra Norge, opvokset i  Oslo, men har senere boet i 25 år i Telemark.  Her startede hun sit eget skuespillerkompagni som rejste landet rundt med forestillinger bygget på kropslige og musikalske udtryk, og fordybede sig i norsk folkemusik på teaterscenen. Efter læretid hos Grenland Friteater i Porsgrunn, mange år med egen praksis og utallige teater, krop, og stemmekurser, flyttede hun til Danmark, og blev uddannet dramaturg ved Aarhus Universitet. Har undervist og  instrueret i Norge og Danmark, og har siden 2005 fordybet sig i  hvordan man  kan arbejde kropslig og dramatisk med kor og sangere. Har arbejdet fast med mandskoret Mandhatten.dk, det norske kor Akantus, samt vært  fast underviser ved  korteaterlinjen på Orkesterefterskolen i Holstebro. Har været tilknyttet Boreas Korteater som sanger og dramaturg siden 2008.
 
 

Teksten i musikken - Fortolkeren - Helle Høyer Vedel - Sønderjysk Pigekor, dir. Mette Rasmussen

Helle Høyer Vedel er korleder for fire kor: Aarhus Musikskoles Juniorkor, Det Jyske Musikkonservatoriums Pigekor, Aarhus Pigekor og Vokalensemblet Korvida. De to pigekor har et højt aktivitetsniveau med mange forskellige slags koncerter, herunder samarbejde med Aarhus Symfoniorkester, Den Jyske Opera og Aarhus Jazzorchestra. Pigekorene arrangerer desuden jævnligt koncertrejser til udlandet, deltager i internationale korkonkurrencer, udveksler med udenlandske kor og laver cd-indspilninger. 
Senest har Aarhus Pigekor modtaget to guldmedaljer og et ”Champions Ship” ved korolympiaden i Riga, juli 2014, samt i oktober 2015 vundet den internationale korkonkurrence ”Let the Peoples Sing” i München og dermed den eftertragtede ”Silver Rose Bowl”.
Helle Høyer Vedel er underviser i hørelære på MGK samt på Det Jyske Musikkonservatorium i børnekorledelse og er medlem af styregruppen for Sangkraft Aarhus.
 
Helle Høyer Vedel vil på denne workshop arbejde med Koncertkoret fra Sønderjysk Pigekor, dir. Mette Rasmussen.
Sønderjysk Pigekor blev grundlagt i 1994 og består i dag af ca. 130 piger i alderen 6-20 år. 
Sangerne er inddelt i fire kor:
Koncertkoret med 60 sangere (12-20 år)
Juniorkoret med 40 sangere (10-12 år)
Spirekoret med 30 sangere (6-10 år)
Drengekoret med ca 15 sangere (7-13 år)
desuden en forskole for helt unge sangere 5-6 år (ved behov)
 
Koncertkoret har opnået flere fine placeringer ved korkonkurrencer i ind- og udland. Således er det blevet til 1. prisen ved Sangerdysten i 2007, gulddiplom og sølvmedalje ved World Choir Games, Østrig 2008 og Sølvmedalje i Champions´ Competition ved World Choir Games i Kina 2010.
 
Siden 1997 har Mette Rasmussen ledet koret. Hun er uddannet cand. mag i musikvidenskab og engelsk filologi ved Århus Universitet. Desuden private studier i sang og direktion. Mette er desuden kunstnerisk leder af Det Sønderjyske Sangcenter og underviser i teori og hørelære på Sønderborg Musikskole samt i sang i mange sammenhænge.

 


Volapyk og andet mundgodt
 
Har du som korleder nogensinde kastet dig over korsatser på sprog, du ikke forstår? Kormusik fra klodens fjernere egne er, i takt med globaliseringen, i stigende grad blevet tilgængelig for os. Vi har ladet os fascinere af 
det anderledes i kormusik fra Argentina, Cuba, Haiti, Bulgarien, Rusland, Sydafrika… 
Vi vil her samtale om sprogets rolle i dette. Hvordan arbejder vi med udtalen? Er det vigtigt at forstå hvad vi synger om? Eller er der en vis frigørelse i at lade sprog være ren lyd, ren oral nydelse? Bliver vi mere eller mindre sprogligt opmærksomme, når vi arbejder med sprog, der er os fremmede?
 
Michael Deltchev, herboende bulgarsk kordirigent med dyb indsigt i den slaviske kortradition (Bulgarien og Rusland) vil fortælle hvordan det er at formidle dette stof til danskere, samt lade os synge noget af dette dejlige repertoire. Niels Græsholm har i mange år dyrket det latinamerikanske repertoire, og vil indvie os i dette arbejde. 
 
Volapyk: vrøvl, uforståelig tale. Ordet stammer fra volapük, et kunstsprog fra 1880, som nåede stor udbredelse omkring århundredeskiftet, for derefter næsten at forsvinde.
 
Panel: Michael Deltchev, Rikke Forchhammer, Niels Græsholm
 

Baobab Sisters - koncert

En koncert med vokalgruppen Baobab Sisters giver et sjældent indblik ind i en fantastisk rig musiktradition fra det sydlige Afrika. Der er spændende, nye ørehængere og højt humør på programmet, når vokalgruppen Baobab Sisters går på scenen. Gruppen består af 8 kvindelige sangere, der synger sydafrikansk musik og udgav i vinter en CD med en af Sydafrikas mest respekterede komponister og musicalproducere, Mbongeni Ngema.
 
En koncert med Baobab Sisters er som at tage på en rejse til Sydafrika. Gruppen synger på flere af landets sprog - zulu, xhosa og sotho - og mellem numrene fortæller gruppens sangere om musikken. Publikum bliver inviteret ind i historier om alt fra store bryllupper i Zululandsbyer til sydafrikanernes kamp mod apartheid.

Under koncerten vil publikum også høre numre fra gruppens nye CD: “Mbongeni Ngema and the Baobab Sisters”, som er lavet i samarbejde med komponisten Mbongeni Ngema. Han er blandt andet kendt for den internationalt anerkendte musical ‘Sarafina’, der turnerede i hele verden i slutningen af 1980’erne. Siden har han medvirket i både film, tv-serier i Sydafrika og har modtaget adskillige priser for sit arbejde.
Samarbejdet mellem Baobab Sisters og Mbongeni Ngema er blevet til et festfyrværkeri af sydafrikanske hits. Pladen er både fyldt med traditionelle sydafrikanske numre og sange skrevet specielt til Baobab Sisters.

Baobab Sisters ledes af Rikke Forchhammer, forstander på Krogerup Højskole i Humlebæk i Nordsjælland. 
Gruppen består af 8 professionelle sangerinder mellem 25 og 30 år.
Baobab Sisters har eksisteret i 7 år og har sunget koncerter både i Jylland, på Fyn og på Sjælland. Desuden har gruppen været på fem turnéer i Sydafrika.
Lyt til musikken: 
Web: www.baobabsisters.dk
Facebook: www.facebook.com/baobabsisters
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCHISbRMXH8XJwuG0LukCZ0Q
 

Når tekst og musik mødes i den virkelige verden
 
Hvad sker der så, når vi står der med koret, teksten og musikken? Mød Kristine Tjørnholm og Erik Sommer, som vil lukke op for deres mangeårige erfaringer med kor i rytmisk og traditionel stil.  De vil synge os varme i deres spændende og velklingende repertoire, og indvie os i tips, tricks og enkle metoder, der virker, og som kan bruges med det samme, når vi vender tilbage til hverdagen.
 
Kristine Poulsgaard Tjørnholm er en alsidig underviser og korleder med mange års erfaring indenfor især rytmisk kor. Hun er uddannet fra Musikvidenskab, Aarhus Universitet, og Det Jyske Musikkonservatorium med hovedfag i Rytmisk Kor, Klassisk Kor, EM og Rytmisk Sang. Fik sit første eget kor i 1998 og har siden ledet adskillige slags kor, fra børnekor til pensionistkor, fra begyndere til uddannede sangere, fra nystartede kor til etablerede.
Til daglig har hun netop nu 7 kor med sangere fra 6 til 93 år. Kristine arbejder seriøst, empatisk og ambitiøst med alle kor uanset niveau og arrangerer helst selv det meste af korenes repertoire. Ved siden af de faste ugentlige kor i Aarhus finder man også Kristine som instruktør ved bl.a. DAMs korlederkurser og workshops i meget forskelligt regi samt som engageret frivillig aktør i kormiljøet. Se også krispt.dk og voicebox.dk.
 
Erik Sommer er født 1948, er konservatorieuddannet musikpædagog og var i 16 år ansat som lektor i musik ved Nr. Nissum Seminarium og forud herfor højskolelærer på hhv. Silkeborg og Danebod Højskole igennem i alt 12 år. Fra 2005 til 2010 var han forstander på SeniorHøjskolen i Nørre Nissum. Han er en meget efterspurgt foredragsholder med fortælling og sang samt instruktør ved korstævner for både voksne og børn og ved undervisning og kurser for musiklærere. Han har endvidere en organistuddannelse (PO) fra Vestervig Kirkemusikskole.
Erik Sommer har en omfattende komponistvirksomhed bag sig med mange sange og salmemelodier, hvoraf en del er blevet optaget i højskolesangbogen og i den nye salmebog. Som påskønnelse for hans mangeårige arbejde med musik og undervisning har han modtaget Nutzhorns Legat, Ringkøbing Amts Musikpris og senest Den Folkelige Sangs pris.
 

Om masterclass
 
Carsten Seyer-Hansen er siden 2003 kantor ved Aarhus Domkirke med ansvar for kirkens rige korliv og tillige lektor i klassisk korledelse ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Carsten er en flittig koncertdirigent, dels med egne ensembler: Vokalgruppen Concert Clemens, Aarhus Domkirkes Kantori og Skt. Clemens Drengekor, dels som gæst for en lang række vokale og in-
strumentale ensembler, fx. Aarhus Bachorkester, Ensemble MidtVest, Esbjerg Ensemble, Aarhus Jazz Orchestra og Aarhus Sinfonietta. Ved siden af dette giver han ofte kurser og masterclasses i korledelse i ind- og udland.
Fotograf:  Leif Johansson
I 2012 uropførte han Jakob Buchanans Requiem med Aarhus Jazzorchestra, Marilyn Mazur, Indra, Jakob Bro og Aarhus Domkirkes Kantori (indspillet i 2014). I 2012 tildeltes cd’en ”Duruflés Requiem og motetter” med Concert Clemens, Aarhus Domkirkes Kantori, Bo Skovhus, Randi Stene og domorganist Kristian Krogsøe ”Preis der Deutschen Schallplattenkritik”.
Carsten er tillige kunstnerisk leder af SANGKRAFTaarhus, der har til formål at fremme sangen blandt børn og unge i Østjylland, og fra 2015 også Ungdomskoret Aarhus U - stiftet af Birgitte Næslund og Carsten Seyer-Hansen
 
 

Teksten i musikken - Komponisten - Helle Hansen

Helle Hansen er en genrebred sangskriver, med 10 udgivelser i eget navn, mere end 80 i alt. Helle Hansen har modtaget talrige priser i ind­ og udland som sanger og sangskriver. Hendes sangtekster har vundet Lyrics­kategorien i International Songwriting Competition, og indbragt hende den prestigefyldte Thøger Olesen Pris, og hendes sange har vundet Honorable Mention Award i USA Songwriting Competition hvert år siden 2002.
Hansen har komponeret til en lang række egne grupper, til bigband, klassisk orkester, vokalgrupper og andre solister. Hun har også skrevet temasangen ”Alle Har En Stemme” til Sangens Hus.
 
Helle HansenHansen har også været komponist og tekstforfatter til musikdramatiske forestillinger i Tyskland, Skotland, USA, Island, Norge og Danmark. Senest soulmusical’en STEAM, baseret på Shakespeares ”En skærsommernatsdrøm”, med verdenspremiere på Fredericia Teater i juni 2016. Desuden har hun oversat 10 nyere amerikanske musicals til dansk, bl.a. Avenue Q, Mit Livs Historie og Catch Me If You Can.
Det er med udgangspunkt i alle disse forskellige erfaringskilder, som komponist, sangskriver, musikdramatisk oversætter og sangtekstforfatter for andres værker, at Hansen vil tale om sangtekster. Og mon ikke også der skal synges lidt?
Fotograf: Bo Sahlgreen
 
 

Masterclass koncert
 
Korlederseminaret slutter af med masterclass koncert med det dygtige Concert Clemens, hvor de aktive deltager vil dirigere de værker de har arbejdet med i weekenden.
 
Vokalgruppen Concert Clemens er et professionelt arbejdende klassisk kammerkor med hjemsted i Aarhus. Ensemblet blev stiftet i 1997 af dets nuværende dirigent, Carsten Seyer-Hansen, og består af 16 rutinerede sangere fra det aarhusianske kormiljø.
Vokalensemblet stræber efter at fremføre klassisk vokalmusik med præcision, varme og inderlighed, såvel i Danmark som ved store musikfestivaler, konkurrencer og koncerter på den internationale scene. Ensemblet har desuden et pædagogisk sigte, som udmønter sig i samarbejdsprojekter med såvel etablerede komponister som komponist- og dirigentstuderende. 
Ud over de traditionelle kirkekoncerter i ind- og udland har Concert Clemens i de seneste år været involveret i talrige spændende projekter. Blandt højdepunkterne kan nævnes: 
 
Concert Clemens har netop i maj vundet 1. pris i "Mosbach 2016, 3. International Competition for Chamber Choirs".
I foråret 2015 medvirkede Concert Clemens ved Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival med koncert-projektet Salmesuite. Musikken i SALMESUITE befinder sig i grænselandet mellem jazz og klassisk og demonstrerer mødet mellem den danske salmeskat og den moderne, nordiske jazztone. Koncerten blev gentaget i Skt. Lukas kirke i forbindelse med Aarhus festuge. 
I november 2014 udkom Concert Clemens’ første CD med vokalmusik fra flere århundreder, med en hovedvægt af skandinaviske og franske komponister, i en ren og enkel fortolkning, der kendetegner ensemblet.
I efteråret 2012 vandt ensemblet en 2. plads i Harald Andersén Chamber Choir Competition i Helsinki, Finland.
I maj 2012 udkom en dobbelt-CD med Duruflés Requiem og samlede orgelværker, hvor Concert Clemens medvirker sammen med Aarhus Domkirkes kantori og domorganist Kristian Krogsøe. 
Medvirkende er også Bo Skovhus og Randi Stene. Udgivelsen blev senere præmieret med den prestigefyldte og fornemme ”Preis der Deutschen Schallplattenkritik”.
 
 
 

 

 

 

Korlederseminar 2016 støttes af:

 

 
   
Arrangør:    
jpg    

 

 
 
Kategori: 2016

Log ind



Annoncer:

Online lige nu

Vi har 48 gæster og ingen medlemmer online

DKL er medlem af:
DKL i repræsentantskabet for: