20 Oct, 2017
Text Size

Jubilæumsseminar: Work in progress

Jubilæumsseminar: Work in progress

 

Vi er igang! Med at samle brikkerne til et spændende og givende korlederseminar 30. september - 2. oktober. Temaet er “Teksten i musikken - Musikken på scenen”. Hvordan håndterer vi mødet mellem tekst og musik i vort korarbejde? Bliver det til tvekamp eller øm omfavnelse? Og hvad sker der med musikken og teksten, når vi lader dem udfolde sig fysisk på en scene?

 

Bo Gunge har skrevet et bestillingsværk til vort jubilæum, med venlig støtte fra Statens Kunstfond. Opgaven lå i forlængelse af seminarets tema: At lade tekst og musik mødes på lige fod, og at skrive med henblik på scenisk gestaltning. Værket er nu færdigt, og hedder “Tung av jord”, skrevet over et digt af den lidet kendte, men fine svenske digter Anna Rydstedt. Det er et meget fysisk digt, om længsel efter både jord og himmel. Bo har over dette skrevet et både melodisk og kraftfuldt stykke musik, som I kan glæde jer til at synge til seminaret.

 

Vi indleder med at lære værket musikalsk, og derefter holder vi en scenisk workshop med Line Ursula Wyller og Boreas Korteater, hvor vi viser og afprøver hvordan man kan arbejde scenisk med musikken.

 

Line Ursula Wyller er en erfaren skuespiller og dramaturg, som gennem ti år har arbejdet scenisk med kor i både Danmark og Norge. Boreas Korteater blev stiftet af Catarina Bosæus i 2005, og har gennem seks forestillinger udviklet en form for korteater, som arbejder ligestillet med tekst, musik og bevægelse.

 

Fredag aften vil I kunne opleve Boreas Korteater i deres seneste forestilling “Good Company”.

“Et hus i morgengryet. I huset en flok mennesker med hver sin kuffert, fyldt af hemmeligheder. Scenen er sat til et spil om de livsafgørende bånd, vi mennesker formår eller ikke formår at knytte til hinanden. Med humor, fysisk og musikalsk overskud udspiller sig såvel den naive kærlighedslykke som den fordrukne desperation ved den elskedes grav. Der vil være nogle, som aldrig møder den rigtige, og andre, som er vrede over at han er skredet. Solen går ned over stor fest og dyb ensomhed. Koret synger  “We will walk in good company”. Nogle gange lykkes det. Nogle gange ikke.”

Forestillingen sætter tekster af Jon Fosse og Inger Christensen i forbindelse med musik af Helle Hansen, Billie Holiday, Suzanne Vega, Benjamin Britten og Stevie Wonder (på swahili med ukulele) og nordisk folkemusik, i et bevægelsessprog i slægt med Pina Bausch.

 

Til seminaret vil vi gerne lade jer møde alle dem, der er med til at skabe mødet mellem tekst og musik: Digteren. Taleren. Komponisten. Fortolkeren. Iscenesætteren.

 

Digteren er nu faldet på plads, og det kunne ikke være bedre: Søren Ulrik Thomsen, en af Danmarks største nulevende digtere. Han har et livslangt mellemværende med musikken: Lars H.U.G. satte firser-artpop-toner til digtsamlingen City Slang, og siden har musikere og komponister som Jørgen Ingmann, Finn Savery og Svend Nielsen brugt hans tekster. I øjeblikket har han et “spoken word” (også kendt som Jazz & Poetry) samarbejde med Det Glemte Kvarter. Søren Ulrik Thomsen vil læse op, og tale om digtet som musikalsk størrelse i sig selv. Han er en af landets mest efterspurgte foredragsholdere på sit felt, og det er ikke uden grund.  

En af vore fortolkere er ingen mindre end Helle Høyer Vedel, hvis arbejde med Århus Pigekor har revet internationelle priser af sig gennem de seneste år, senest kåringen som bedste kor ved Let the Peoples Sing, et slags europamesterskab. Vi er nysgerrige efter at høre, hvad man gør for at nå så langt, og hvordan Helle arbejder med tekst og musik. Helle vil fortælle og arbejde med et ligestemmigt kor.

Nogle af jer var måske med til Nordklang i Aarhus i 2010? Et sandt overflødighedshorn, hvor vort seminar blev beriget af en masterclass for dirigenter. Det arbejder vi igen på kan blive til virkelighed i samarbejde med Carsten Seyer-Hansen og Concert Clemens. Enkelte detaljer omkring finansiering mangler endnu at komme på plads, men hvis alt lykkes vil det blive et fantastisk supplement til seminaret.

Carsten Seyer-Hansen er siden 2003 kantor ved Aarhus Domkirke med ansvar for kirkens rige korliv og tillige lektor i klassisk korledelse ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Carsten er en flittig koncertdirigent, dels med egne ensembler: Vokalgruppen Concert Clemens, Aarhus Domkirkes Kantori og Skt. Clemens Drengekor, dels som gæst for en lang række vokale og instrumentale ensembler, fx. Aarhus Bachorkester, Ensemble MidtVest, Esbjerg Ensemble, Aarhus Jazz Orchestra og Aarhus Sinfonietta. Ved siden af dette giver han ofte kurser og masterclasses i korledelse i ind- og udland.

Concert Clemens er et professionelt arbejdende kammerkor, bestående af 16 rutinerede korsangere fra det aarhusianske kormiljø. De har festivalpriser og prisbelønnede CD’er på cv-et, samt en omfattende koncertvirksomhed i ind- og udland.  

Masterclassen har plads til 6 aktive og 10 passive deltagere, med et repertoire, som spænder fra Palestrina til Pärt. Fredag aften går med værkgennemgang og metodik, lørdag og søndag medvirker Concert Clemens som ensemble, og kurset afsluttes med en koncert søndag for hele seminaret.

Der er  flere koncerter og foredrag på tegnebrættet, det vil I løbende kunne læse mere om på vor hjemmeside www.danskekorledere.dk og på vor Facebookside. Husk nu at sætte kryds i kalenderen fredag 30. september til søndag 2. oktober. Tilmelding, priser og program følger senere på foråret.

 
Kategori: 2016

Log ind



Annoncer:

Online lige nu

Vi har 21 gæster og ingen medlemmer online

DKL er medlem af:
DKL i repræsentantskabet for: